9 raspunsuri pentru cele 9 chestii pe care ar trebui sa le stie clientii
Cu drag, pentru Sorin Tranca si nu numai
Vineri am ajuns la Zilele Biz, o serie maraton de conferinte desfasurate pe parcursul unei saptamani, cu fiecare zi dedicata unui subiect: antreprenoriat, inovatie, management, CSR si Media & Marketing. Daca era vineri, era marketing.
Am incurajat si voi incuraja mereu participarea la conferinte de business, cel putin din doua motive: iesi din cutia ta de vizibilitate si relationezi cu oamenii. Ambele motive inseamna idei noi, minte proaspata, productivitate personala si profesionala.
Una din prezentarile la care am asistat a fost cea a lui Sorin Tranca, Managing Partner si Director de Creatie la Friends/TBWA.
Subiectul, cat se poate de cuantificabil era legat de noua lucruri pe care ar trebui sa le stie clientii agentiilor astfel incat relatia si implicit proiectele sa functioneze mai bine.
Vin si eu, ca o porumbita a pacii publicitare cu noua raspunsuri colectate pe parcursul timpului si a colaborarii cu cateva agentii.
1.Some of them want to abuse you, some of them want to be abused. Ca orice relatie, si cea client-agentie trebuie sa fie pe principii de egalitate. Faptul ca una din parti are bugetul, dar nu are mostenirea lui Trump, nu inseamna ca e pe pozitie de putere. Daca vei pleca de pe pozitia de la prima intalnire, asa vei ramane tot timpul.
2.O prezentare, 3 rute creative, o suta cincizeci de slideuri si multe credentials. Daca voua nu va plac briefurile de doua sute de slide-uri, nici clientilor nu le plac prezentarile de o suta cincizeci. Nu ne intereseaza primele circa treizeci de slideuri cu brieful si debrieful, o sa ne prindem daca l-ati prins in propunerile pe care ni le veti face. Si nici credentials nu vrem, ca daca nu le aveati, nu va alegeam.
3.Drumul de la Elon Musk la Ion Vasile. Nu mai veniti la pitch cu arsenalul greu al agentiei, de la CEO, Strateg, Director de Creatie, etc, iar apoi, dupa ce ati castigat sa va rezumati la Accounti - nu avem nimic cu ei, dar senzatia este de sedusa de Elon Musk si abandonata lui Ion Vasile. Nu suntem absurzi sa cerem managementului sa fie prezent in toate etapele proiectului/campaniei, dar din cand in cand, prin punctele esentiale, e de dorit:)
4.Foci care zburda prin lanul de secara. Si clientii au imaginatie si iubesc sa o provoace sa zburde cand cel mai adesea isi petrec timpul in exceluri si power poainte, dar urasc propunerile avangardiste si total nerealiste. Mai bine o creatie cinstit realizata decat o elucubratie costisitoare. Asta nu se traduce automat prin a vrea doar flyere si promotii.
5.Si creatia s-a facut roi. Angajati-va analisti de marketing, pentru ca deciziile de creatie trec prin stomacul excelului si oricat de greu cuantificabila ar fi ideea, trebuie. Promitem sa va ajutam cu analistii nostri ca sa o scoatem la capat. Nu aveti idee cat au de transpirat cei de la marketing ca sa explice managementului ce crestere in vanzari va aduce campania voastra. Si daca nu stiu sa transpire sudoarea voastra, ideea pica. Pe nimeni nu intereseaza word of mouth si impresii.
6.M-ai ales din ochi sau cu cap. Cereti foarte clar de la inceput criteriile de evaluare, ponderea fiecaruia si cine este echipa decidenta. O sa va scuteasca de 10% minim din timpul directorului de strategie. Reveniti cu cererea la incheierea pitchului - pentru a intelege de ce ati/nu ati castigat, ce a fost bine, ce a fost mai putin bine. Clientul devine lenes la partea asta, dar trageti-l de maneca. Setarea unor standarde de profesionalism sudeaza relatii, chiar si atunci cand e cu refuz.
7.Intalnirea bate emailul. Clientul este vesnic ocupat, atat de ocupat incat prefera sa scrie zece emailuri si sa dea cinci telefoane cu explicatii, cand ar fi mai simpla o intalnire de o ora, preferabil si la voi, ca doar sunt doua parti implicate. O sa faca bine si campaniei, si oamenilor. Insistati, nu cedati la primele argumente: avem multe meetinguri, call-uri, prezentari.
8.Viata e o junglă, dar nu alegeti orice. Stiu ca este infinit mai greu sa gasesti clienti versus sa gasesti o agentie, dar nu acceptati orice client. Studiati-l bine inainte. Aroganta sau lipsa de viziune a directorului de marketing este o masura a intregii echipe. O sa va blestemati si zilele si noptile. Daca totusi e un client banos, setati de la bun inceput niste practici si principii de egalitate (punctul 1 reloaded)
9.Singled Out cu clientii. Jenny McCarthy de la MTV din anii 90 combina niste oameni intr-o emisiune. Combinati si voi clientii intre ei, organizati contexte in care sa ii puneti la aceeasi masa, fiecare cu strategia lui, ca s-ar putea sa iasa proiecte misto. Nu decideti doar voi in-house match-urile, ca mai bine este sa ii lasati pe ei sa se descopere.
Si al zecelea, bonus: unde dragoste nu e, nici nu o sa fie. Daca relatia cu un client nu merge, mai bine despartiti-va, e mai bine pentru amandoi, stim deja prostiile astea:)