Meet the influencers: Vans, Muzeul Van Gogh, Beyonce, Jay Z si muzeul Luvru
In 1966 fratii Paul Van Doren si James Van Doren, impreuna cu alti doi asociati au deschis primul magazin Vans sub numele de The Van Doren Rubber Company. Acest lucru s-a intamplat dupa ce Paul ajunsese, la numai 34 de ani, Executive Vice President la Randy’s, unul din cei mai mari producatori de incaltaminte din acea perioada si salvase o fabrica a companiei in numai opt luni. Este Paul un influencer al industriei de incaltaminte?
Van Gogh este unul dintre cei mai cunoscuti pictori olandezi, ale carui lucrari au avut o influenta profunda asupra artei secolului al 19-lea, prin culorile vii si impactul emotional. Este autorul a peste 2.000 de opere de arta, in jur de 900 de picturi si 1.100 de desene si schite. Este Van Gogh un influencer al lumii artistice?
Fara sa aiba sansa de a se intalni - pentru ca ii desparte aproximativ un secol - Paul Van Doren si Van Gogh au parteneriat intr-un proiect inedit de influencer marketing. In august 2018, Vans si Muzeul Van Gogh din Amsterdam au lansat colectia Vans x Van Gogh. Colectia de imbracaminte si incaltaminte contine elemente din cele mai cunoscute opere de arta ale lui Van Gogh. Toate incasarile care ii vor reveni muzeului in urma acestei colaborari vor fi folosite pentru intretinerea operei lui Van Gogh.
Incepand cu iulie 2018 muzeul Luvru din Paris a oferit turul numit “Jay Z si Beyonce la Luvru”. Acesta poarta vizitatorul pe la toate operele de arta care apar in videoclipul cuplului intitulat APES**T, care a fost filmat in interiorul muzeului si difuzat incepand cu luna iunie. Cele saptesprezece opriri ghidate explica istoria din spatele fiecarei piese de arta, fara a detalia, insa, de ce Beyonce si Jay Z le-au folosit in videoclip. Mi-a placut si acest exemplu de influencer marketing, desi nu sunt un fan infocat al lui Beyonce.
Scepticismul meu si adesea parodierea fenomeului de influencer marketing are legatura cu superficialitatea cu care este abordat, deopotriva din perspectiva asa-zisilor influenceri si a campaniilor brandurilor implicate. Inceputul anului 2018 mi-a sters o parte din dezinteres cand am citit in raportul de tendinte furnizat de Trendwatching Premium* ca o noua rasa de influenceri se prefigureaza in constelatia Orion, cei care vaneaza fondul si nu forma. Trendwatching i-a numit Wokefluenceri, pentru ca vor trezi spirite, initiative, miscari. Sunt acele voci care lupta pentru cauze, care cred in ele, care se documenteaza in profunzime atunci cand le aleg si le promoveaza mai departe.
Dar ce este pana la urma acest Influencer Marketing? Un inlocuitor al Social sau Content Marketing? O noua varianta de Celebrity Endorsement cu celebritati de mana a doua, a treia si a o suta? Influencer marketing este un hibrid intre instrumente vechi - precum celebrity endorsement - si noi - precum campaniile bazate pe continut. Principala diferenta este ca rezultatul campaniilor se transpune de obicei in colaborari intre branduri si influenceri.
Un exemplu bun ar fi youtuber-ul PewDiePie care a colaborat cu producatorii unui film horror a carui actiune se petrece in catacombele Parisului. Youtuber-ul a creat o serie video in care a efectuat diverse challenge-uri chiar in catacombele Parisului. A fost un continut perfect pentru cei 27 de milioane de abonati ai sai, care au generat un numar dublu de vizualizari trailer-ului filmului. Practic toata lumea a avut de castigat!
Desi Influencer Marketing devine din ce in ce mai utilizat, iar unele dintre exemplele oferite de piata internationala si partial locala ma provoaca sa imi reconsider scepticismul, recunosc sincer ca sunt inca in tabara wokefluencerilor.
Ultimul exemplu practic, un mix de influenceri si crowdsource m-a mai inmuiat putin. Brandul Nyden, detinut de H&M s-a folosit recent de Instagram stories pentru a alege, in baza unei actiuni de crowdsource, elemente de design ale ultimei sale colectii. Au folosit cativa influenceri care si-au intrebat comunitatile prin poll-uri despre preferintele in materie de imprimeuri, lungimi si accesorii si astfel au decis, in baza rezultatelor, doua modele de rochii.
Mi-am dat seama ca ceea ce ma retine cel mai mult este CREDIBILITATEA multor dintre influenceri. Ce credibilitate profesionala au? Cat din comunitatea lor este una care sa aduca o miscare cu adevarat relevanta in viitor? Cat este fond si cat este forma si iar forma?
Pentru a da o masura mai mare sau mai mica acestei retineri, pentru a-mi largi orizontul informatiilor care sa ma ajute in constructia unei opinii valide, am decis sa particip la conferinta de Influencer Marketing din data de 13 septembrie 2018, de la hotelul JW Marriott din Bucuresti.
Nu m-a convins echipa organizatoare, ci mai degraba ideea ca vreau sa scriu despre cel mai mare influencer al meu, tata, a carui zi de nastere este chiar atunci.
Fie ca sunteti in tabara mea, a necredinciosilor sau in tabara impatimitilor de influenta, haideti sa intelegem si sa invatam cum sa influentam in bine societatea satula de “sa consumam”, “sa ne pozam”, “sa ne filtram”!
Link
http://www.influencer-marketing.ro
Facebook event
https://www.facebook.com/InfluencerMarketingRo
*Trendwatching Premium este un serviciu oferit de Trendwatching, cea mai mare companie de trenduri din lume, cu un istoric de peste 16 ani si peste 1.200 de clienti de talie internationala precum Air France, Calvin Klein, Coca-Cola, DDB, Deloitte, Google, McCann, Marriott, Mastercard, Microsoft, Moet Hennessy, Netflix, Saatchi & Saatchi, Samsung, Unilever, Universal Music, Volvo si multi altii.
Exemplele de influencer marketing din acest articol sunt oferite in baza colaborarii ca promotor local (nu influencer, nu ambasador:) al Trendwatching. Pentru a va putea abona la acest serviciu, contactati-l pe Paul Buckley la [email protected]