7 lectii de marketing de la Sumki, personajul unei carti a lui Amos Oz

7 lectii de marketing de la Sumki, personajul unei carti a lui Amos Oz

Pe Amos Oz l-am cunoscut in incercarea de a intelege de ce nu ma inteleg barbatii. “Sa cunosti o femeie” a fost prima mea interactiune cu el, un scriitor care m-a absorbit suficient de tare incat sa vreau sa-l citesc mai departe. Tot el este vinovat de apetitul pentru o alta scriitoare israeliana, Zeruya Shalev.

O vreme am fost atat de indragostita de ei, ca stiam mai bine cum functioneaza un kibbutz decat o relatie. Anii au trecut, lecturile s-au diversificat, insa imboldul m-a facut sa il culeg din nou pe Amos de pe un raft de targ de carte.

Sumki - O poveste despre dragoste si aventura are putin peste o suta de pagini si este o lectura recomandata pe o plaja populata cu creiere. Desi sunt absolut convinsa ca autorul nu a intentionat nicio lectie de marketing cand a scris povestea in ianuarie-februarie 1977 (ce idee buna sa scrii in doua luni de iarna absolut plicticoase), eu m-am strecurat printre pagini cu diploma mea de economist.

Un baiat de 11 ani traieste intr-o familie cu parinti rigizi si lipsuri in Ierusalimul inca ocupat de britanici dupa Al Doilea Razboi Mondial. Intr-o zi primeste de la unchiul Tzemah o bicicleta, un dar la care nu indraznea sa spere si care ii deschide drumul catre o lume a tuturor aventurilor imaginabile.

Ce ne invata Amos Oz prin Sumki dintr-o perspectiva a marketingului?

  1. totul se schimba, fie ca este vorba de schimburi de salut, bunuri, profesii, idei, informatii sau chiar zambete. Un casier si-a schimbat in decurs de o luna casa, nevasta, infatisarea, numele, obiceiurile alimentare si de odihna, adica totul. Niste filozofi ai zilelor noastre ar zice ca nu este “sustenabila” schimbarea, dar ideea ramane. Sa intuiesti sau sa generezi schimbarea unui consumator de bunuri sau informatii pare sa fie cea mai mare calitate sau indatorire a unui om de marketing. Important este primul schimb, cum a fost bicicleta in cazul lui Sumki, pentru ca imaginatia sa mearga mai departe si mai departe.
  2. dragostea infloreste inainte de toate. Sumki este indragostit de Esti, o colega de clasa. Atat de indragostit incat ii rosteste numele in timp ce isi mananca micul dejun si i-l scrie cu degetul in apa din chiuveta plina. Cel care este indragostit - de cineva, de altcineva, de ceea ce face, de viata pur si simplu - va transmite mai departe energia, cheful, inspiratia sale generand idei creative, de impact, antrenand oamenii in spiritul si energia sa.
  3. generozitatea ofera sanse infinite. Ofera mult mai mult decat se asteapta un consumator, nu te zgarci cu discounturi de 10% sau trageri la sorti. Unchiul Tzemah a intrecut orice masura si i-a luat nepotului sau o bicicleta, un dar absolut de neimaginat pentru perioada si posibilitatile familiei sale. Nu era prima data cand ridica sprancenele cu cadourile sale “bizare sau chiar revoltatoare”. Urarea unchiului a fost: Zboara ca pasarea cerului! Si Sumki a zburat cu gandul direct spre desertul Africii. Cand oferi mai mult decat se asteapta cel care primeste oferta/darul, raspunsul va fi pe masura: interes si loialitate. Regula nu se aplica doar la nivel cantitativ/material, ci si la creativitatea ofertei. Si nu, doua la pret de unul nu este creativ.
  4. barterul ar putea fi dezavantajos sau o experienta genereaza alta experienta. La prima plimbare cu bicicleta, Sumki, desi avertizat de tatal sau in privinta duratei si traseului, se aventureaza spre casa prietenului sau Aldo. Aici este inceputul trocului, un schimb ce, la prima vedere pare sa il dezavantajeze profund pe Sumki. In urma unui contract, bicicleta ajunge la Aldo si el se alege cu o parte dintr-un trenulet cu sine electrice. Apoi cutia cu trenuletul si sinele este schimbata - fara contract, ci sub amenintare - cu un caine dresat sa sara la beregata politistilor englezi si spionilor. Cainele, in schimb, fuge. Cand esti un lider de piata, ai grija ce schimburi faci, intre tine si alti parteneri, intre tine si clienti. Chiar daca, la prima vedere, ar putea parea dezavatanjoase, gandeste-te la experienta cu care ai imbogati un brand. Castigul nu este intotdeauna un ROI pe termen scurt, indiferent de presiunea actionarilor.
  5. cel mai mic indiciu ar putea fi cheia care dezleaga enigma. Disperat ca a plecat cu o bicicleta si nu se mai intoarce cu ea, Sumki incearca sa gaseasca solutii si in final, zareste o ascutitoare uitata de cineva pe strada. O priveste ca si cum aceea este cheia intregii aventuri, ca si cum cu ascutitoarea aceea trebuia sa ramana ca sa poata ajunge in Africa viselor lui impreuna cu Esti. Nu conteaza cu ce ai pornit, conteaza sa stii sa pedalezi printre momente si sa fii intotdeauna cel care tine ghidonul povestii brandului tau.
  6. la un moment dat totul va parea pierdut. Indiferent cat de bine vei planifica, la un moment dat vei gresi. Cel putin o data, de doua, de noua ori. “Niciodata nu voi mai pune piciorul…” isi zice Sumki in timp ce intra in casa, cu gandul la pedespsele tatalui pentru ca a pierdut bicicleta. La cea de-a treia palma, Sumki decide sa plece, sa escaladeze muntele Moab, sa vada culmile Himalayei si sa se indrepte spre deserturile Africii. Imaginatia este calea de evadare, iar cu ajutorul ei, totul poate fi recastigat.
  7. imaginarul se impleteste cu realitatea pentru a convinge cititorul sa mearga mai departe. Povestea ia o turnura neasteptata, Sumki este gasit in strada de tatal lui Esti si sfarseste sa doarma la ea acasa, intr-un pat pliant din camera ei. Parca a meritat putin sa isi piarda bicicleta…Pana si Esti stie de puterea storytellingului si il roaga sa ii spuna o poveste inainte de culcare.

 

“Totul e bine cand se termina cu bine”, Acesta este titlul ultimul capitol al acestui micro-roman, dar daca vreti sa stiti cum, luati de cititi cartea. E prima zi de scoala, ce naiba!

Articole Recente