Sunt creativa, vrei sa fii campionul inovatiei mele?

Sunt creativa, vrei sa fii campionul inovatiei mele?

Sunt creativa, vrei sa fii campionul inovatiei mele?

Ca sunt creativa, o stiu si eu si o stiu si cei care imi zgandara orgoliul atribuindu-mi o calitate atat de ravnita. Ca sunt multi altii creativi, ca de fapt cu totii suntem intr-un fel sau altul, o stiu eu si poate si altii, dar nu intru in polemici. 

Mesajul meu este altul: sunt mult mai multi creativi decat inovatori. Sa ma explic.

Acum o saptamana, in timp ce imi pregateam un workshop pe tema implementarii inovatiei in cadrul Harvard Leadership Academy desfasurat in colaborare cu TMI/Qualians am descoperit ca multe din reusitele mele se datoreaza unui threesome profesional care a functionat cam asa: 

  1. un generator de idei (eu, fara aroganta si pretentia ca doar eu le-am generat) 
  2. un facilitator (compania la modul generic, un VP la modul specific) 
  3. un campion al inovatiei (un membru din echipa mea sau un partener dintr-o agentie, fie ea de creatie, media, evenimente, etc)

Da-mi soare, muzica, oameni, carti, peisaje, un pix si-o foaie sau un telefon si imi vin idei. Da-mi o incapere fara geamuri, sedinte lungi, oameni fara chef, un pix si-o foaie sau un telefon si de plictiseala tot imi vor veni idei.

Un bun prieten imi spune - ca sa ma flateze - ca degeaba am idei si sunt talentata, daca nu aplic nici macar un sfert din potentialul meu creativ.  “Creativity is thinking up new things. Innovation is doing new things” - zicea un domn, il gasiti voi pe google daca vreti. 

Pentru ca ideile sa nu moara este nevoie de spirite alerte, cu know-how, curaj, dedicare si perseverenta care sa isi asume implementarea ideii altcuiva. De altfel, se recomanda ca generatorul ideii sa nu fie si cel care o pune in practica, pentru ca setul de abilitati necesare este total diferit. 

Un campion al inovatiei trebuie sa stie la ce se inhama. Si se inhama la vreo sapte etape distincte:

  1. sa dezvolte o viziune a inovatiei care sa inspire. Fara inspiratie, nu ies banii din niciun portofel
  2. sa identifice stakeholderii - si pe cei asupra carora inovatia va avea impact, si pe cei care controleaza resursele. Si odata cu ei si criteriile de evaluare valabile pentru fiecare categorie in parte.
  3. sa cultive o retea informala de suport - cu cat organizatia este mai mare, cu cat paienjenisul este mai mare si de multe ori majoritatea cedeaza in acest punct, coplesiti de volumul mare si complex al retelei
  4. sa construiasca un business case
  5. sa comunice formal proiectul catre stakeholders 
  6. sa faca fata rezistentei catorva, multora la idei noi si schimbare
  7. sa-si pastreze entuziasmul cu ce o sti, dar sa il pastreze pe tot parcursul implementarii ideii

Cred ca nu ducem lipsa de idei in general si in particular. La un moment dat creasem un folder de idei generate pe parcursul diverselor intalniri. Mi se parea fair fata de cei care le generasera si chiar fata de ideile care puteau prinde viata. Nu de alta, dar ar fi revenit in alt context in care oamenii ar fi fost in pana de idei. 

Cred ca ducem lipsa de campioni ai ideilor. Pentru ca de cele mai multe ori eforturile de implementare prin hatisul de stakeholderi, retea de suport, business case-uri pana la cer si rezistenta la schimbare le ucide pasiunea inainte sa le-o mentina.

Si mai cred ca de multe ori creativii iau creme de la creme, cand de fapt campionii ideilor duc greul.

Sunt creativa, vrei sa fii campionul inovatiei mele?:)

Articole Recente