Resurse umane, leadership si relationare in 2021

Resurse umane, leadership si relationare in 2021

In luna ianuarie a anului 2020 inca ne scriam lista cu rezolutii - cei intarziati, cu simt accentuat de amanare a lucrurilor pana in punctul in care fie nu mai avem iesire, fie se rezolva singure. 

Unii profitam de vacantele la pret redus din tari exotice si ne planificam deja vacantele de vara, pentru ca eram ingrijorati ca nu vom mai gasi locuri bune de cazare la preturi rezonabile.

Incepand cu luna martie, rezolutiile si vacantele au capatat sensuri mai putin panicarde, iar pandemia ne-a aratat ca nu mai putem planifica mai nimic in multe privinte.Totodata, am descoperit ca este nevoie de multa flexibilitate si adaptare, de o intelegere mai profunda a conexiunilor si de re-echilibrare a resurselor pe care le-am alocat in ultimii ani intre domenii esentiale si critice (sanatate, educatie, transporturi) si domenii lejere, de satisfacere a ego-ului (nu le voi nominaliza, ca sa nu nasc polemici).

Expectativa a fost, poate, cel mai neplacut sentiment, dar probabil nu am experiementat nimic din ceea ce traiesc bolnavii incurabili, pentru care totul este un necunoscut pana in punctul in care stiu ca nu va aparea vaccinul minune pentru boala de care sufera.

Nesiguranta lui 2020 ar putea naste sentimente mai umane, mai profunde decat economia de consum si socializare online a ultimului deceniu. Pe langa sentimente mai umane, ar putea duce la schimbari profesionale si personale dintr-o lume noua (si care sa nu fie neaparat Minunata lume noua a lui Aldous Huxley).

Ca in fiecare luna decembrie, echipa Linkedin a invitat comunitatea de Influencers, Top Voices si contributori loiali ai platformei sa impartaseasca acele big idea care vor defini noul an. Ceea ce a rezultat poate fi citit aici https://www.linkedin.com/pulse/24-big-ideas-change-our-world-2021-scott-olster/.

Eu am selectat 7 idei din sfera resurselor umane, de leadership si relationare pentru 2021:

1. Proprietarii spatiilor de birouri (si angajatorii vostri care le platesc) vor incerca sa va aduca inapoi de acasa

Nu va fi usor, mai ales ca, dincolo de dezavantajele lucratului de acasa, s-a castigat timp si nu s-a pierdut productivitate (asa cum se temeau mai toti angajatorii care testau cu lingurita si neincrezatori programul de lucru flexbil).

“Oamenilor le este cel mai dor de oameni. Interactiunile umane fata in fata aduc o valoare reala,” spune Liz Burow, ex Vicepresedinte pe strategia spatiului de lucru la WeWork. Burow sugereaza ca birourile vor functiona in doua moduri: 

a. ca spatii unde oamenii se vor strange pentru leadership, dezvoltare personala si cultura organizationala

b. ca niste cluburi selecte unde oamenii se intalnesc sa colaboreze si sa interactioneze.

In oricare din cele doua moduri, nu ne vom mai aduna cinci zile pe saptamana. Transformarea nu va fi doar la nivel de concept, ci si fizic, la nivel de amenajare. Scopul va fi mult mai mult din zona de recreere si ambient si mai putin din zona office.

2. Pentru multi angajati programul de la 9 la 5 va deveni 3-2-2

Dupa perioade care au variante intre cateva luni si un an de lucrat de acasa, companiile isi vor lasa angajatii sa lucreze in continuare doua sau mai multe zile de acasa, iar cel mai probabil formula va fi 3 zile la birou - 2 acasa - 2 zile de weekend, potrivit lui Ashley Whillans, profesor la Harvard Business School. Unii angajatori chiar vor reduce saptamana de lucru la patru zile.

3. Pentru lideri, caracterul va fi totul

In timp ce lumea se lupta sa depaseasca o pandemie si o recesiune globala, liderii vor fi apreciati si cautati nu doar pentru competente, ci si pentru caracter. In 2021, servant leadership (care deserveste, ajuta, slujeste intereselor altora) va fi un avantaj competitiv pe piata muncii. In fata amenintarii cu pierderea locului de munca sau a vietii, fiecare din noi devine mai preocupat de lipsuri si se gandeste la un sens mai mare decat cel individual - spun psihologii. Prin urmare, liderii servili, care sunt givers, nu takers, care ofera, nu cer, vor fi cei pe care ii vom cauta ca sa ne asiguram ca cineva se gandeste la interesele noastre mai mult decat la bilanturi si bonusuri. Aceasta este parerea lui Adam Grant, psiholog organizational la Wharton, gazda podcastului TED WorkLife si autorul cartii “Think Again: The Power of Knowing What You Don’t Know,” disponbila din data de 2 februarie 2021

4. Pandemia va trimite mai multe femei in roluri de conducere (C-suite)

In majoritatea tarilor si in mod particular in Statele Unite, femeile au fost cele mai afectate de Covid19 (in mod special cele cu venituri mici, din categoria minoritatilor sau mame singure). In aceasta toamna, in SUA erau cu 1.6 milioane mai putine mame in campul muncii decat prognoza oficiala. In acelasi timp, am observat o crestere a numarului femeilor ajunse in pozitii de top in managementul companiilor (C-suite), o tendinta care va continua, pentru ca leadershipul feminin este caracterizat de empatie si incurajarea diversitatii. “Cateodata nu se intampla nimic pentru decade si cateodata decadele se intampla intr-o saptamana.” spune CEO-ul Catalyst Lorraine Hariton

5. Invatamantul la distanta va primi un mult dorit upgrade

Una din cele mai mari frustrari si neputinte ale anului 2020 a fost scoala online, cu toate minusurile la nivel tehnic, pedagogic, al accesibilitatii si inegalitatii. Profesorii s-au chinuit sa foloseasca instrumente precum Zoom sau Google Meet care fusesera gandite cu scop de business, nu educational. Trebuie sa fie o varianta mai buna, si-au spus Daphne Koller, profesor de informatica la Stanford si sotul ei, antreprenorul tech Dan Avida. Ambii au fondat Coursera, un gigant online de invatare/educare la nivel de colegiu/facultate. Acum au venit cu o propunere noua de startup ed-tech (educatie cu ajutorul tehnologiei) - Engageli, care se bazeaza pe un sistem interactiv de predare si care este gandit sa raspunda cerintelor scolare unice, nu intalnirilor de business. Check it out here -https://www.engageli.com/

6. Pandemia va scoate la iveala un nou val de antreprenori

Rata mare a somajului va incuraja multe spirite sa se aventureze in zona antreprenoriatului. Asa s-a intamplat si acum zece ani la criza precedenta, cand au luat nastere companii precum Uber, Airbnb, Slack. “Vom vedea din ce in ce mai multi oameni care isi vor parasi rolurile din corporatii si isi vor incepe propriile afaceri. Poate la o rata mult mai accelerata versus orice alta perioada” spune Lucy Chow, reprezentant al Emiratelor Arabe Unite la World Business Angels Investment Forum.

7. Orase de tipul 15 minute, comunitati puternice

Poate in stransa legatura cu punctul 6, multe orase se vor transforma dupa dictonul - totul la 15 minute distanta. Locuitorii oricarui oras ar trebui sa aiba la distanta de 15 minute - pe jos sau cu bicicleta - fata de casa orice au nevoie (locul de munca, baruri, restaurante, magazine, scoli, clinici, locuri de petrecere a timpului liber). Carantina prin care am trecut cu totii in mai multe etape a reprezentat o provocare serioasa vizavi de timpul pe care il petreceam inainte ca sa strabatem orasul in lung si in lat - iar de acest lucru nu ii este dor nimanui. “Ma stept ca noua filozofie de lucru sa fuzioneze cu ideea de orase smart. Companiile vor avea spatii de lucru mai mici dispersate in tot orasul, cat mai aproape de locuintele angajatilor” spune Frederik Anseel, profesor de management la Universitatea New South Wales. “Orasele mari precum Parisul, Londra sau Sydney ar putea deveni zone urbane vaste compuse din cateva comunitati mai mici, fiecare cu propriul centru in schimbul unui singur centru si o aglomeratie infioratoare”, continua Anseel. “Si, din moment ce va fi o concentrare mai mica intr-o anumita zona - ghici ghicitoarea mea - ce se va intampla cu preturile imobiliarelor?”.

 

Care din cele 7 va incanta cel mai tare si pe care o vedeti apropiata de realitatea voastra?

P.S. Credit foto: Cristian Sutu

Articole Recente