Netflix si Macron: 10 lectii de leadership in miscare
Formatiunea politica En Marche! a fost fondata la data de 6 aprilie 2016 de catre Emmanuel Macron, un fost ministru al Economiei, care a fost ales pe data de 7 mai 2017 Presedintele Frantei cu un scor rasunator de 65%.
Aceasta este definitia furnizata de Wikipedia si cea de la care voi porni in incursiunea unui “rising star” (dupa binecunoscuta matrice BCG). Perspectiva din care voi privi lectia de leadership in miscare este cea oferita de documentarul Netflix “Emmanuel Macron: Behind a Rise” si nicidecum una politica.
Dincolo de lipsa mea de experienta si expertiza in domeniul politic, cred ca cea mai buna lectie pe care ne-o ofera cele nouazeci de minute ale documentarului este una de leadership: strategie, echipa, modestie, pasiune si autenticitate. Timp de doua sute de zile viitorul presedinte este urmat pas cu pas si filmat pentru acest documentar (noiembrie 2016 - mai 2017). Credeti ca cineva a fost atat de sigur ca va castiga incat sa urmeze acest proiect? La fel de mult pe cat au fost toti cei care l-au urmat pe Macron intr-un proiect pe care chiar el l-a numit imposibil: “toti ne-au spus ca este imposibil, dar ei nu cunosteau Franta” - aceasta afirmatie face parte chiar din discursul rostit in seara in care a castigat alegerile, in fata multimii stranse la Luvru.
Ce poate invata un lider din acest documentar?
1. Leadershipul este despre miscare - in primul rand pentru ca filmarea este permanent in timp real, nimic din ceea ce compune acest documentar nu pare sa fi fost aranjat, pregatit, planificat.
2. Leadershipul este despre a fi in mijlocul multimii si a focului - “trebuie sa ne aflam mereu in focul bataliei”, altfel, daca ne luam doar masuri de precautie vom sfarsi in aceasta situatie: “esti in siguranta, dar ai murit”. Sunt doua momente pe parcursul campaniei sale in care exemplifica aceasta convingere:
- februarie 2017, cand este intampinat de francezi algerieni si sustinatori ai Frontului National, in urma unei declaratii despre subiectul colonizarii, complet rastalmacita de presa. Se duce in mijlocul lor si le vorbeste cu calm, ii asculta, le spune cand este amenintat ca tocmai si-a pierdut niste sustinatori ca este gata sa ii recucereasca explicand mai clar ce a vrut sa spuna, pentru a nu mai da loc la interpretari. Ii saluta politicos chiar si pe cei care-l injura.
- pe 26 aprilie, cu 11 zile inainte de al doilea tur, cand se intalneste cu coalitia sindicala la Camera de Comert din Amiens. Liderul sindical il intreaba franc: “de ce nu ati venit sa vorbiti cu muncitorii adunati in parcare?’ Decide pe loc sa mearga, nu inainte de a se asigura ca echipa contracandidatei sale a plecat, pentru ca “trebuie sa fim profesionisti”. “Nu vreau sa par ca ma ascund”, spune el si demonteaza la fata locului cu argumente si calm minciunile populiste spuse inaintea sa.
3. Leadershipul este despre o echipa complexa si completa, care sa acopere nevoile obiectivului pentru care a fost creata, dar si nevoile de reprezentativitate. Echipa sa este formata din presa & comunicare, purtator de cuvant, strateg, consilier opinii, delegati si foarte multi voluntari. Membrii sunt reprezentativi pentru toate varstele (de la milleniali la Baby Boomers), populatie alba sau de culoare, femei sau barbati. La prima vedere nu discrimineaza de dragul de a nu discrimina, ci face alegeri inspirate bazate pe expertiza profesionala.
4. Leadershipul inseamna emotie, umor, implicare, motivare, iar Macron pare sa le aiba pe toate. Cateva momente memorabile din perspectiva lui umana:
- motivarea si responsabilizarea: Pe parcursul documentarului Macron nu arata nicicand tensionat, cu exceptia unui moment care se petrece cu 15 zile inainte de primul tur. La ultima sedinta de planificare inaintea primului tur simte ca echipa este obosita si demotivata, asa ca le reaminteste ca “vreau sa simt vibratia aici”, “toti trebuie sa se implice pe deplin”, “meciul nu s-a terminat, putem sa ne dezumflam in urmatoarele 15 zile”.
- umorul: Cand se strang opozantii deranjati de una din afirmatiile sale rastalmacite de presa glumeste inainte de a iesi in strada: “Ce striga? Macron presedinte?”. Cand se afla in vizita la Salonul de Agricultura si cineva ii arunca un ou in cap, glumeste urmarind filmarea. Sau cand, dupa ce il suna presedintele Obama pentru a-i ura succes cu 3 zile inainte de primul tur, glumeste cu echipa (prezenta de altfel pe parcursul convorbirii) spunand ca Julien, unul dintre ei se pricepe bine sa imite accentul american.
- implicarea: Fara sa sufere de mania micro-managementului, este implicat in detaliile organizarii evenimentelor, in redactarea discursurilor, in comunicatele de presa, munceste cot la cot cu fiecare membru, fara sa le ia libertatea de decizie aferenta fiecarui specialist in parte.
- optimismul si determinarea: Este memorabila afirmatia lui din cadrul celebrei sedinte de mobilizare cu 15 zile inainte de primul tur: “Va invinge cel care isi doreste victoria cel mai mult. Poporul francez vrea sa vada cine isi doreste victoria cel mai tare. Si aceia vom fi noi!”. Nimeni nu vrea sa mearga mai departe alaturi de un lider care are indoieli si este nesigur.
5. Leadershipul inseamna capacitatea de a mobiliza voluntari care nu au nimic tangibil de obtinut de la tine si loializarea oamenilor cheie. EM! este rezultatul unui think tank inceput cu aproximativ un an inaintea fondarii propriu-zise a partidului. In incercarea de a crea prima platforma a partidului, Macron impreuna cu directorul de operatiuni Ludovic Chaker au recrutat 4.000 de voluntari. Intreaga campanie se bazeaza pe voluntariat - de la comunicare la strangere de fonduri.
- un moment cheie este cel in care Macron se intalneste cu cetateni francezi la NY (decembrie 2016) pentru a strange fonduri. Le comunica foarte transparent sumele necesare - 18 milioane de euro pentru primul tur, 22 de milioane de euro pentru al doilea. Persoanele fizice pot contribui de la 1 la 7.500 de euro. “Mai am nevoie sa strang fonduri in cuantum de 5-6 milioane pentru a fi la un nivel comparabil cu ceilalti. Ce fac eu acum nu s-a mai facut.”
- ulterior acestei intalniri, 200 voluntari ajuta la telefon pentru strangerea fondurilor. Pe tot parcursul campaniei a avut 35.000 donatori, cu o medie de aproximativ 250 de euro (sursa: wikipedia)
- Delegatii sunt oamenii cheie in acest proces - aproximativ 400, ei sunt pilonul de legatura cu publicul votant. Din momentul in care isi lanseaza candidatura si ulterior demareaza campania, delegatii sunt primii carora le multumeste dupa fiecare intalnire cu publicul. De altfel, asa incepe filmul, cu anuntarea rezultatelor turului doi si speech-ul lui Macron in fata echipei si delegatilor: “ Am vrut sa ma intalnesc cu voi pentru ca voi ati fost cu mine de la inceput. Am luptat impreuna de la inceput. La inceput a fost o propunere nebuneasca, dar ati crezut in ea si ati luptat alaturi de mine. Cu primii soldati am pornit la lupta si cu ei voi lupta si pe viitor.”
6. Leadership inseamna co-participare la profit si pierdere. La intalnirea cu comunitatea franceza din New York cu scopul strangerii de fonduri, Macron le spune: “Eu personal m-am indatorat cu 8 milioane ca sa ajung aici. Nu sunt milionar sau miliardar cum se spune. Daca obtin peste 5%, statul imi va rambursa cele 8 milioane.” Translatand afirmatia sa, indraznesc sa spun ca atata timp cat liderul unei companii nu este dispus sa investeasca din proprii bani (fie ca este vorba de salariu, bonus sau alte beneficii) pentru a arata solidaritatea - mai ales in situatii in care compania nu merge bine - nu poate cere acest lucru de la oamenii sai. Daca nu maresti salariile, dar cumperi masini scumpe echipei de management, nu te mira ca nu merg lucrurile.
7. Leadership este despre comunicarea interna si externa. Pe tot parcursul campaniei, Macron si echipa sa au o relatie deschisa si transparenta cu presa, chiar si atunci cand o parte a acesteia ii interpreteaza gresit afirmatiile. “Nu fiti niciodata aroganti cu jurnalistii!” le spune el oamenilor sai.
- zvonurile despre el (ca este homosexual de pilda) sau unul dintre contracandidatii sai (ca este corupt) le trateaza cu deschidere si umor in cazul sau, cu profesionalism in cazul celorlalti (nu se arunca sa faca presupuneri, ci spune clar si raspicat - “Trebuie sa i se dea sansa celui acuzat sa se explice in fata poporului francez din punct de vedere transparenta, morala, etica si in fata judecatorilor din perspectiva juridica.”
- rastalmacirea declaratiilor sale - alaturi de echipa le clarifica mereu senin, mereu calm, fara sa evite confruntarea fata in fata cu cei care se lasa pacaliti de informarile eronate, scoase din context
8. Leadership este despre atentie la schimbarea factorilor si flexibilitate.
- Pe parcursul campaniei sunt cateva momente aparent favorabile sau perturbatoare, cum ar fi o alianta din partea unui vechi politician care renunta sa candideze la presedintie sau ascensiunea unuia dintre candidati in urma prestatiei foarte bune de la prima intalnire televizata cu principalii 5 candidati. Macron indeamna mereu la atentie, inglobeaza rapid orice schimbare si se adapteaza ei. Un exemplu este acordarea telefonica catre AFP a exclusivitatii raspunsului venit in urma propunerii de alianta. Este rapid, ferm, fara echivoc.
- In cadrul intalnirii din Insula Reunion, cand se confrunta cu o sala pe jumatate goala, inventeaza un alt tip de discurs - interactiv, cheama lumea din public, inclusiv un copil. In presa aceasta ajustare apare cu titlul:“Operatiunea Seductia”
9. Leadershipul este despre pastrarea unui contact strans cu cat mai multi si mai diversi oameni. In perioada noiembrie 2016 - aprilie 2017 a facut 70 de deplasari (inclusiv cu trenul) pentru a se intalni cu francezii. Intra in vorba, este sarmant, deschis, abordeaza toate categoriile sociale, mai mult sau mai putin defavorizate.
10. Leaderul face cafea si mananca la cantina. Aceste imagini sunt surprinse de camerele de filmat dupa votul din primul tur, cand echipa este invitata la familia Macron acasa, apoi ia masa la o cantina in drumul dinspre Amiens spre Paris, spre surprinderea multora dintre cei aflati acolo.
Si ca o concluzie de final, liderul nu uita. Acest documentar este “in memoria lui Corinne Erhel si a Tamarei Callot”. Pe Corinne o mentioneaza in discursul de multumire catre echipa, dupa anuntarea rezultatelor din turul al doilea. Corinne decedase cu doua zile inainte si fusese una din primele sustinatoare din echipa sa.