Evaluare națională și personală

Evaluare națională și personală

Evaluare națională și personală

Pentru cei care nu aveți copii în clasa a-VIII-a, săptămâna viitoare are loc evaluarea națională, fostul examen de capacitate sau treapta întâi sau cum vreți să îi mai spuneți. Este cel mai important examen din viața cuiva, pentru că definește traiectoria vieții pe următorii 8-10 ani, lărgind sau, din contră, micșorând perspectivele în funcție de mediul în care se va învârti adolescentul.

Știu teoria cu notele care nu contează, dar sistemul de școlarizare de oriunde din lumea asta ordonează locurile disponibile într-o unitate de învățământ în baza unor rezultate. În cazul de față, media de admitere este dată în proporție de 20% de media de absolvire a claselor V-VIII și în proporție de 80% de media examenelor de limba și literatura română și, respectiv, matematică.

Absolvenții de anul acesta bifează și un an terminal în pandemie și  o structură nouă a subiectelor de admitere. 

- Asta e, un match mai prost, ar zice fiul meu. 

Dar match-ul mai prost nu este al generației actuale, ci al celei care va intra în clasa a-VIII-a la toamnă, pentru că că ei nu au apucat să meargă mai deloc la școală în anul școlar 2020-2021 și au goluri serioase de recuperat - aceasta este opinia profesorilor de matematică și română, nu opinia mea de mamă-economist, irelevantă din perspectiva calificării ca observator fin al învățământului românesc.

În perioada aceasta va curge multă cerneală pe rețelele sociale despre cât de rău a fost și va mai fi încă în învățământul românesc, despre programa școlară, profesori, online, etc. 

Din fericire, pentru familia noastră, școala în pandemie a însemnat empatie, adaptare, deschidere și suport. Da, este o școală privată românească, care a încercat de la prima alarmă a stării de urgență să găsească soluții pentru toți elevii săi, dar în mod special pentru cei din clasele primare și din anii terminali (clasa a-VIII-a și a-XII-a). Soluțiile propuse - în contextul legal - au fost discutate și votate cu părinții, iar măsurile au fost implementate doar cu acordul majorității sau, după caz, (când era vorba de siguranța elevilor) al tuturor părinților (dacă unul spunea nu, nu se implementa). 

Abordarea a fost similară cu a unei corporații, de la procedurile de siguranță, cu testare săptămânală în incinta școlii la achizițiile de tehnologie (ecrane, camere video pentru fiecare clasă, astfel încât profesorii să poată derula cu ușurință ore în sistem hibrid) și pregătirea suplimentară (performance improvement) pentru română și matematică.

În plus, începând cu luna ianuarie, i-au antrenat cu simulări lunare pe același tipic al examenului de săptămâna viitoare, în așa fel încât copiii să fie obișnuiți cu procedura și emoțiile, dar și să aibă timp să amelioreze lacunele. Ne-au ținut la curent cu rezultatele detaliate ale acestor simulări, ne-au invitat la discuții individuale și de grup pentru a ști ce trebuie îmbunătățit cu fiecare etapă. De la sfârșitul lunii mai le-au creat un program special cu două ore de română și două de matematică zilnic (nimic altceva). Dar, cel mai mult și mai mult, i-au încurajat permanent: după simularea națională din luna martie, le-au spus - deși rezultatele lor nu erau unele slabe - că la examenul propriu-zis au șanse să ia cu până la 1,5, chiar două puncte mai mult! 

Da, este o școală privată, dar acest privat nu echivalează apriori cu toate de mai sus, la fel cum  public nu echivalează apriori cu opusul celor de mai sus. Întotdeauna este vorba de o misiune, viziune și valori implementate de echipa potrivită, fie că vorbim de un mediu public sau privat, de o școală sau o companie. Cu riscul de a părea naivă și snoabă, această școală a oferit cele mai bune condiții de învățare din România din anul pandemiei.

Sunt familii pentru care taxa de școlarizare în sistemul privat este mare - în același timp există burse pe care unele din aceste școli le oferă, chiar și cu discount de 100%. Sunt familii care fac eforturi mai mici sau mai mari pentru a-și înscrie copiii în astfel de medii și familii care decid să investească banii în asset-uri pe care să le lase moștenire copiilor. 

În anul pandemiei, noi suntem bucuroși cu alegerea făcută. Dincolo de tot sprijinul și motivația pe care școala le-a oferit copiilor, a rămas emoția cu care și-au luat la revedere unii de la alții cu ocazia banchetului. Echipa de profesori, personal administrativ și management a venit la petrecerea lor de final de an cu un mic dar - o pușculiță cu logo-ul școlii și mesajul College Savings care avea în interior un bănuț personalizat cu numele școlii. 

A, era să uit de structura nouă de subiecte. Cel puțin la română - că la matematică, deși am dat examen la admiterea la facultate, trigonometria și geometria în spațiu s-au pierdut în RAMul meu - subiectele sunt gândite după metodologia PISA (atât cât știu eu despre aceste teste dintr-un context profesional în temă), astfel încât să limiteze înflorirea altor generații de analfabeți funcționali. Că sunt încă texte din Baltagul și Fefeleaga, că e greu să înțelegi poezie în epoca Tik Tok și Veronica Micle e de vină pentru poeziile studiate pentru că l-a părăsit pe Eminescu, de altfel lipsit de prieteni și, implicit, de umeri pe care să plângă (în loc să scrie versuri), asta e altă poveste (în mai multe acte). În același timp, și în Anglia se mai studiază Shakespeare, chiar și după 400 de ani. Și nu îmi spuneți că toate conference call-urile și ppt-urile pe care le faceți fac sens.

În condițiile în care toate se fac prost și noi știm mai bine cum ar trebui făcute, aș vrea să mulțumesc public echipei LTSM (Liceul Teoretic Școala Mea) pentru că au fost și profesioniști, și oameni.

P.S. Acesta nu este un articol promoțional.
 

Articole Recente