Eu, Raluca Kisescu, cu ce va pot fi de folos?

Eu, Raluca Kisescu, cu ce va pot fi de folos?

I, Daniel Blake este castigatorul Palme d’Or al festivalului de film de la Cannes din 2016. Este drama unui tamplar de saisezeci de ani vaduv, care sufera un atac de inima, in urma caruia medicul cardiolog ii recomanda sa nu mai lucreze o perioada. Birocratia sistemului public englezesc (asta ca sa ne mai linisteasca ego-ul national) dublata de digitalizarea procesului de acordare a somajului sunt doua piedici mari pentru un om cu o meserie simpla, dar pasionat, corect si muncitor. Intr-un gest disperat, obosit de drumuri si absurdul situatiei, Daniel manjeste cu graffitti pe cladirea biroului de somaj mesajul “I, Daniel Blake, demand my appeal date before I starve" - Eu, Daniel Blake imi cer dreptul la recurs inainte sa mor de foame.

Mi-am amintit de acest film in contextul lecturii cartii lui Gary Vaynerchuk “da lovitura! de ce acum e momentul sa faci bani din pasiunea ta”. 

Aiurea, momentul a trecut, prieteni, ca aceasta carte a fost publicata in 2009. S-a dus si valul social media, se duce si valul e-commerce, dar a venit Alexa. Alexa este asistenta ideala creata de Amazon in urma cu doi ani, capabila de interactiune pe baza de voce, care face liste de to do, iti furnizeaza informatii legate de vreme, trafic, stiri si iti organizeaza viata.

Prin urmare, chiar si acum este momentul sa dai lovitura, daca te gandesti ca in 5 ani ascultarea Alexei va fi echivalentul lui google search in urma cu 5 ani. Afirmatia ii apartine lui Gary, I am not that smart (yet):)

Ce iti trebuie ca sa reusesti? Trei reguli:

  1. Iubeste-ti familia
  2. Munceste pe branci
  3. Traieste-ti pasiunea

Cartea lui poate fi citita intr-un moment de plictiseala, pentru ca te  trezeste la un viitor pe care l-ai putea prinde doar la cinematograf, neaparat cu ochelari 3D. Cu siguranta am fost influentata de intalnirea cu el, de energia si inspiratia pe care mi le-a transmis, dar mi-a placut simplitatea cu care abordeaza in carte subiectul brandului personal si pasiunii care sa iti construiasca acest brand.

Exista chiar si un exercitiu pe pasi cum ai putea deveni un brand in social media daca esti contabil. Cu tot cu vlog:)

Ce am retinut eu din cele aproximativ 150 de pagini:

  1. ADNul tau - sa nu existe o diferenta intre cine esti si cu ce te ocupi, caci in situatia aceasta e ca si cum o parte zice hais si una cea, niciodata nu o sa poti zbura precum renii lui Mos Craciun. 
  2. Arta povestirii este de departe cea mai subestimata abilitate de afaceri. Nu poti spune o poveste pe un site plin de oferte si detalii logistice. Nici tu nu ai trait o dragoste pe un excel. 
  3. Oportunitatea sta in transparenta - delimitarea dintre spatiul privat si cel public devine tot mai vaga. Tot ceea ce conteaza este sa faci oamenii sa vorbeasca! Chiar si angajatii. Oricine ar trebui sa aiba un cont de Facebook pe care sa poata vorbi despre munca lui si firma la care lucreaza. “Lasa-i sa se planga, lasa-i sa-si exprime frustrarile. E adevarat ca exista site-uri dedicate pe care oricine isi poate spala rufele in public, dar mai bine sa li se permita sa si le intinda pe propria sarma de rufe” - ca bine zici, Gary
  4. Doua teste - testul demisiei si testul pasiunii - prin care sa descoperi cum iti planifici viitorul si daca esti cu adevarat pasionat de ceea ce crezi ca esti. “Pana si cel mai sters introvertit devine tonic atunci cand vorbeste despre un subiect pasionant si foloseste canalul corect pentru a vorbi despre asta”
  5. Alege platforma potrivita si fii autentic - Gary a ales vlogul, pentru ca este o persoana dinamica, vorbeste mult, nu are rabdare sa scrie. A ales sa se prezinte cum e, adica sa tipe si sa zbiere, ceea ce inseamna o pierdere de aproximativ 12% dintre privitori. Din primul moment. Dar considera ca este mai important sa fie relevant pentru ceilalti 88% si sa ramana true to himself decat sa incerce sa se adapteze tuturor varstelor si marimilor precum micuta rochie neagra.
  6. Persevereaza si adapteaza-te - celebra sampanie de lux Cristal Champagne a fost asimilata la inceputul anilor ‘90 de curentul hip-hop. In loc sa accepte acest lucru, directorul general a declarat intr-un interviu pentru The Economist: “Noi preferam sa ne distantam de rapperi. Nu putem sa le interzicem unora sa o cumpere. Sunt convins ca Dom Perignon sau Krug ar fi incantati sa vanda si ei ceva”. Jay Z s-a simtit ofensat si ghici ciuperca cine a fost boicotat.

Desi nu folosesc Twitter - caci nu am considerat-o platforma potrivita mie - fraza pe care mi-o amintesc cel mai bine din intreaga carte a lui Gary este urmatoarea:

“Cel mai bun tweet de business al tuturor timpurilor este: Cu ce va pot fi de folos? Faci afaceri ca sa fii de folos comunitatii, sa nu uiti asta niciodata!”

Eu, Raluca Kisescu, cu ce va pot fi de folos?

 

Articole Recente